יום שבת, 24 ביוני 2017

הפתעה לא נעימה - קרינת רדיו ממערכת גי-פי-אס לרכב

אני מאוד אוהב אלקטרוניקה בידורית. גם בבית יש לי מערכת נעה וגם ברכב. ברכב יש צורך נוסף במערכת גי-פי-אס פנימית כי אני כמובן לא עושה שימוש ב WAZE או בטלפון סלולרי בתוך האוטו.

לאחרונה רכשתי דרך EBAY מערכת DVD\GPS משולבת לרכב. 
כמובן שביטלתי את הפעלת הWIFI וה BLUETOOTH ממנה כך שלא יהיה שידור (ברוב המערכות, ביחוד כאלה המבוססות על מערכות ההפעלה ANDROID וWIN10CE יש אפשרות קלה לכיבוי השידור של הWIFI והBLUETOOTH).
בדיקות עם מד קרינה ביתי הראו שבכל זאת יש שידור.
לקח לי כמה ימים למצוא את הסיבה ואת המקור של הקרינה.


למערכת זו, להבדיל ממערכות קודמות שרכשתי ולהפתעתי הרבה (לא תארתי לעצמי שמכשיר GPS פולט קרינת רדיו), יש אנטנת GPS אקטיבית. האנטנה מקבלת מתח של 3.3V ומשדרת RF בעוצמה דומה לסלולרי בתוך האוטו. כמובן שאני לא יכול לחיות עם זה, אפילו אם אמצא דרך להוציא אותה החוצה, הקרינה שתגיע את תוך הרכב תהיה גבוהה מידי.
בנתיים אני ממשיך לנסות למצוא איזה מתג בממשק המשתמש או דרך בחומרה לבטל את השידור. 
אולי אם אחבר אנטנה פסיבית המערכת תפסיק לשדר דרכה. 
אני עדיין לומד את הנושא וממשיך לנסות ולמדוד.
יצרתי גם קשר אם היצרן\מוכר. 
מקווה שאוכל לחדש בעוד כמה ימים.


בינתיים המוסר השכל מהסיפור הזה הוא כפול:
1. אל תסמכו בעניים עצמות שציוד שאתם חושבים שלא משדר אכן לא משדר.  חייבים למדוד ולבדוק כל דבר. קחו מד קרינה ותבדקו. אם אין לכם מד קרינה עדיין, רכשו מד קרינה ביתי המסוגל לזהות ולמדוד ציוד פולט קרינה ביתי (בעל מהירות דגימה גבוהה, למשל ה CORNET ED88T).
2.מי מכם שיש לו מערכת דומה ברכב, ויש לו כאבי ראש בנסיעה, או מי שעומד לרכוש כזה מוצר, בדקו עם המכשיר מצויד באנטנה אקטיבית (ראו תמונה למטה, בדרך כלל רשום עליה שהיא Active Antenna או מצוין בנוסף לתדר העבודה גם מתח העבודה בין 3-5V) ואז בדקו אותו עם מד קרינה כדי לוודא שהוא לא משדר.

הפתרון:
קניתי אנטנה פסיבית ב100 ש"ח (אני יודע שזה מחיר יקר יחסית), חיברתי ומדדתי שוב קרינה. האנטנה הפסיבית לא פולטת שום קרינה. הGPS רואה את כל הלווינים והמציג את המיקום ללא בעיה.
בתמונה מוקף באדום הציון שהאנטנה מקבלת מתח ולכן אקטיבית.

זו דוגמה מושלמת לחשיפה מיותרת לקרינה ללא כל צורך. האנטנה האקטיבית לא משפרת שום דבר מורגש אבל פולטת קרינת רדיו קבועה.

 בתמונה - אין קרינה מאנטנה פסיבית ל GPS (לאחר החלפה)



סרטון - קרינת רדיו מאנטנה אקיבית של GPS



תמונה - מכשיר DVD\GPS לרכב על שולחן העבודה

תמונה - אנטנה אקטיבית לGPS בתמונה מוקף באדום הציון שהאנטנה מקבלת מתח ולכן אקטיבית.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה