יום רביעי, 11 באפריל 2018

תחקיר מעמיק בTHE NATIONAL - חלק ג - תוקפים מדענים שמראים סיכון ופורסים עוד טכנולוגיות אלחוטיות

בחלק א' של התרגום\תקציר של הכתבה בTHE NATIONAL ניסינו לתרגם ולסכם את הכתבה הסוקרת את תהליך זריעת הספק של התעשיה הסולארית והאלחוטית בממצאים על נזקים ביולוגים של חשיפה לקרינה מהסלולרי בצד קידום הפריסה של טכנולוגיות חדשות ללא בדיקה ותוך כדי הקלות ברגולציה.

בחלק הראשון התרכזה הכתבה באסטרטגית זריעת הספק של התעשייה אל מול המחקרים המראים סיכון בחשיפה לקרינה
בחלק השני התרכזה הכתבה בתיאור ההסתננות של התעשיה לגופי המחקר והרגולציה ואפילו השלטון בארה"ב וההשפעה האדירה שלה על גופים אלו. 

בחלק השלישי נתקדם בתרגום הכתבה - המשך השפעת התעשיה על המדע, על מדענים, על רגולציה ועל התקשורת.
********************************

התעשיה גם הובילה קמפיין נגד לנהרט הרדל, פרופסור שוודי לאונקולוגיה ששירת בקבוצת הבדיקה של ה IARC. מחקריו של הרדל, אשר מצאו עלייה בגליומה ואקוסטיקנרומה במשתמשי סלולרי לאורך זמן, היו מהראיות החזקות ביוצר שקבוצת הבדיקה של IARC שקלה.

פרופ' לנהרט הרדל 


הרדל עורר את החוסר שביעות הרצון של התעשיה כבר בשנת 2002, כאשר טען כי ילדים לא צריכים להשתמש בסלולרי. שני מדענים עם קשרים לתעשיה, ביחד עם הרשות השוודית לקרינה,  פרסמו בזריזות מאמר שמבקר את המחקרים של הרדל. אלה היו ג'ון ד. בויס וג'וסף ק. מקלוגלין מהמכון הבין לאומי לאפידמיולוגיה, גוף שסיפק "תמיכה משפטית" ו "יעוץ תאגידי" למגוון תעשיות, זאת על פי אתר האינטרנט שלו.  ואכן באותו זמן שבויס ומקלוגלין ביקרו את עבודתו של הרדל, המכון הבין לאומי לאפידמיולוגיה סיפק שירות של עד מומחה למוטורולה במהלך תביעה בנוגע לגידול מוח שנוהלה נגד החברה.

התעשיה לא קיבלה את התוצאה שהיא רצתה בלייון, אבל היא הצליחה לצמצם את הנזק. חלק מהחברים בקבוצת העבודה היו בדעה כי יש צורך להגדיר את קרינת הרדיו ברמה 2A, "כנראה מסרטן בבני אדם".  אבל בסופו של דבר, קבוצת העבודה הצליחה להסכים רק על הגדרה של 2B, מסרטן אפשרי. 

התוצאות הללו הפסיקו את השימוש של התעשיה בטיעון שאין ראיות מדעיות מבוססות שהסלולריים מסוכנים.  ג'אק רואולי מאיגוד התעשיה ה GSMA אמר כי "האינטרפטציה צריכה להיות מבוססת על משקל סה"כ הראיות" 
"interpretation should be based on the overall balance of the evidence.”
שוב, המילה החמקמקה "סה"כ" מקטינה את המחקר המדעי המשמעותי שהתעשיה לא אהבה.

בתקופה ההיא, מדענים שמומנו על ידי התעשיה לחצו על עמיתים שלהם כבר קרוב לעשור. זאת על פי לזנסקי, שהיה גם חבר בוועדת העבודה של IARC בליון.  לסזנסקי היה עוזר פרופסור בבית הספר לרפואה של הרווארד בעת שהוא חווה לראשונה לחץ כזה, בשנת 1999. הוא רצה לחקור את האפקט של קרינת רדיו ברמות גבוהות מרמות ה SAR המותרות על ידי הממשל. זאת בהנחה שאולי אלו רמות שיותר רלוונטיות לחשיפה בעולם האמיתי.  אך כאשר הוא הגיש את הצעת המחקר בפגישה מדעית, על פי לסזנסקי הרעיון טורפד על ידי מאיס שוויצקור, ג'ו אלדר ו סי-קי צואו, מדענים אשר עבדו עבור מוטורולה. כפי שלסזנסקי נזכר, זה היה חזיון רגיל בפגישות מדעיות, ואני נכחתי ברבות מהן, שבכל מקרה שמדען דיווח על השפעות ביולוגיות ברמות SAR מעל הרמות המותרות על ידי הממשל, המוזכרים לעיל שפעלו עבור התעשיה, ביחד או לחוד, קפצו אל המיקרופון כדי לגנות ולהכפיש את התוצאות. 

שנה לאחר מכן, מחקר שאותו מגדיר לסזנסקי כ"משנה משחק" גילה כי גם כאשר הטלפון פולט קרינה ברמות המותרות, אשר באירופה מותרת חשיפה של 2W/Kg , יכולות להביא לחשיפה לשיאי קרינה גבוהים פי כמה מהתקן המותר, בנקודות מסוימות בעור, ובתאי דם (שם רמות הקרינה הגיעו ל40W/Kg). במילים אחרות, תקן הבטיחות הרשמי החביא חשיפה לרמות גבוהות עד פי 20 , בנקודות חמות, אבל מדענים במימון תעשיה חסמו כל מחקר על ההשפעות הבריאותיות האפשריות במקרים אלו. 

"כל אחד יודע שאם תוצאות המחקר שלך מראות שיש השפעות לקרינה, זרם המימון נפסק" אומר לסזנסקי במאמר משנת 2011.  רשות הבטיחות לקרינה הגרעינית בפינלנד,  היכן שלסזנסקי הייתה קריירה ארוכה, הפסיקה את המחקר על ההשפעות הביולוגיות של טלפונים סלולריים ושחררה אותו מתפקידו לאחר שנה.

ד"ר דריוס לסזנסקי


לפי מדענים שמעורבים בתהליך, אפשרי שארגון הבריאות העולמי ישקול מחדש את הגדרת הסיכון לסרטן הנגרם מהקרינה  הנפלטת מהסלולרי.  ארגון הבריאות העולמי אמר ל THE NATIONAL כי לפני החלטה כזו הוא יסקור את הדוח הסופי של מחקר הNTP - הסוכנות לחומרים מסוכנים (של ממשלת ארה"ב) . התוצאות שדווחו על ידי ה NTP בשנת 2016 נראה שחיזקו את הצידוק להגדרת הקרינה הנפלטת מטלפונים סלולריים ל"כנראה מסרטן" או אפילו "מסרטן ודאי-ידוע".  בעוד שמחקר האינטרפון השווה בין הרגלי השימוש של אנשים שחלו בסרטנים עם אלו שלא חלו בסרטנים, מחקר ה NTP חשף עכברים וחולדות לקרינת טלפונים סלולריים ואז עקב אחריהם לראות האם הם יחלו או לא.

"יש אפקט מסרטן" הכריז רון מלניק, מי שתכנן את מחקר ה NTP. חולדות זכרים  שנחשפו לקרינה מסלולריים פיתחו הרבה יותר סרטניים, למרות שאותו אפקט לא נראה בנקבות.  כמו כן לחולדות שנחשפו לקרינה היה שיעור ילודה נמוך יותר, שיעור מוות בלידה גבוהה יותר, ויותר בעיות לב מאשר אלו שבקבוצת הביקורת.  האפקט המסרטן התקיים רק בחלק קטן יחסית של החולדות, אבל האחוז הקטן הזה יכול להיות מתורגם למספרים גדולים מאוד של סרטנים בבני אדם "בגלל המספר הגבוהה במיוחד של אנשים אשר משתמשים בציוד תקשורת אלחוטי, אפילו עלייה קטנה מאוד בשיעור התחלואה...יכולה שיהיו לה השלכות רחבות על בריאות הציבור" כך מוסבר במחקר ה NTP. 

אבל זה לא היה המסר שעבר על ידי הסיקור התקשורתי שהמחקר קיבל, כאשר כתבים המגבים את התעשיה השתמשו בספין של "צריך עוד מחקר". "ברצינות הפסיקו עם הדיווח הלא אחראי על טלפונים סלולריים וסרטן" דרשו הכותרות בVOX. "אל תאמינו להייפ" טען ה וושינטונג פוסט. הניזוויק ( Newsweek  ) תרם את חלקו, בתחילת המאמר סיכם בפסקה אחת את ממצאי המחקר, והקדיש את שאר המאמר להבאת טיעונים מדוע יש להתעלם מהתוצאות הללו. 

מחקר הNTP עתיד לעבור ביקורת עמיתים בפגישה בין ה 26 ל28 במרץ 2018. הסימנים הראו שראש התוכנית מנסה להנמיך את המשמעות של הממצאים. ה NTP שחררה אזהרה לציבור כאשר התוצאות הראשוניות של המחקר פורסמו בשנת 2016. אבל עכשיו, שנתיים אחרי, כאשר ה NTP שחררו פחות או יותר את אותן התוצאות, ג'ון בוצר, החוקר הבכיר שהנחה את המחקר, הכריז במסיבת עיתונאים ש" אני בכלל לא חושב שזהו מצב של סיכון גבוה". בחלקו בגלל שבמחקר חשפו את החולדות והעכברים לרמות גבוהות יותר של קרינה מהאופייניות במקרה של המשתמש הסלולרי. 

סלסיין (העורך של האתר Microwave News) מנחש שיש הסבר לנסיגה של ה NTP: מנהיגות חדשה בתוך הארגון, כאשר מנהל לשעבר בחברות התרופות, בריאן ברידג, מנהל את הפעילות היום יומית.  לחץ מרפובליקנים הידידותיים לבעלי העסקים והתעשיה, ולחץ מהצבא האמריקאי שמערכות הנשק שלו מבוססות על קרינה אלחוטית, והאידיאולוגיה האנטי מדעית של ממשל טראמפ. השאלה עכשיו היא האם המדענים שעוסקים בביקורת העמיתים של המחקר יאמצו את המסקנות האמביוולנטיות שלו או שישנו אותן (הערת המתרגם - המאמר נכתב לפני הגשת המסקנות של ביקורת העמיתים שהמליצו להחמיר במסקנות המחקר)?

הראיות המדעיות שטלפונים סלולרים בפרט וטכנולוגיה אלחוטית בכלל, יכולים לגרום לסרטן ולנזק גנטי אינן מוחלטות, אבל הן נמצאות בשפע ומתגברות ככל שהזמן חולף. בניגוד לרושם שרוב הסיקור התקשורתי נותן לציבור, 90% מ200 המחקרים הקיימים במאגר הנתונים הרפואי של המכון הלאומי לבריאות על אפקט המחמצן של הקרינה הסלולרית ועל הנטייה שלה לגרום לתאים להשיל אלקטרונים, אשר יכול להוביל לסרטן ומחלות אחרות, מצאו השפעה משמעותית.  זאת בהתאם לסקר של הספרות המדעית שנעשה על ידי הנרי לאי.  72% מהמחקרים הנרולוגיים ו64% ממחקרים על הדי-אן-אי מצאו השפעה. 

הנחישות של התעשיה הסלולרית-אלחוטית לגבי "האינטרנט של הדברים" , למרות הגידול האדיר בחשיפה לקרינה שהדבר יביא, מעלה את ההימור בצורה קיצונית. משום ששידור בתקנים של 5G יכול לנוע רק מרחקים קצרים (הערת המתרגם - בשל חוסר היכולת של תדרים גבוהים לעבור מכשולים כגון עצים או קירות), אנטנות בגודל של מגש פיצה, יהיו צריכות להיות מותקנות כל 250 יארד (כ120 מטר) כדי להבטיח כיסוי וחיבוריות.  "התעשיה תצטרך מאות אלפים , אולי מיליונים, של אתרי אנטנות חדשים רק בארצות הברית", אמר מוסקוביץ, חוקר מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. "אז אנשים הולכים להיות בתוך אמבטיה של קרינה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע". 

יש גם גישה אלטרנטיבית, מה שחלק מהמדענים ואנשי האתיקה קוראים לו "גישת הזהירות המונעת", אשר מכירה בכך שהחברה לא צריכה הוכחה חד משמעית של סיכון כדי להגביל טכנולוגיה מסוימת.  אם הראיות מוצקות מספיק והסיכון הוא גדול מאוד, עקרון הזהירות המונעת קורא לעיכוב בפריסה של אותה טכנולוגיה, עד שמחקרים נוספים יבוצעו וישפכו אור על ההשלכות.  העצומה של המדענים שהוזכרה במאמר זה, מנסה לגרום לרגולטורים ממשלתיים לאמץ את עקרון הזהירות המונעת לגבי הטכנולוגיה של הדור החמישי 5G.  התקנים הנוכחים לקרינה "מגנים על התעשיה...לא על הבריאות" , מציינת העצומה, אשר "ממליצה על עיכוב וביטול הפריסה (של 5G) עד אשר סיכונים אפשריים לבריאות האדם והסביבה יחקרו באופן מלא על ידי חוקרים עצמאיים שלא מהתעשייה. 

שום מדען לא יכול בוודאות להגיד כמה משתמשים בטכנולוגיה אלחוטית יחלו בסרטן, וזוהי בדיוק הנקודה. אנחנו פשוט לא יודעים. ובכל זאת, אנחנו ממשיכים כאילו אנחנו יודעים מהו הסיכון, וכאילו הסיכון הוא נמוך מאוד מאוד. בינתיים עוד ועוד אנשים ברחבי העולם, כולל ילדים ומתבגרים רבים מכדי לספור,  מתמכרים לטלפונים סלולריים בכל יום, והמעבר לטכנולוגית דור החמישי כבדת הקרינה נחשב כעובדה גמורה.  בדיוק איך שהתאגידים האלחוטיים הגדולים אוהבים את זה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה