יום שני, 13 בפברואר 2017

דור חמישי בסלולרי ובאלחוטי - האם יש כבר ממה להיות מודאגים?

הרבה אנשים שאני מדבר איתם חוששים כבר עכשיו (שלא נגיד בפאניקה) מהדור החמישי בסלולר. חלקם עושים זאת תוך כדי התמודדות עם קשיים וצמצום חשיפה וחלקם כתירוץ מדוע לא להתמודד. יש המון פרסומים ברשת בנוגע לדור חמישי. חלקם על ידי חברות שמנצלות את העניין הציבורי כדי לצבור יחסי ציבור, וחלקם על ידי בלוגים ואתרי טכנולוגיה. לא בכל מקום המידע מדויק והרושם ש"הנה זה בא" אינו נכון והוא לדעתי מוגזם. לכן
א - יש ממה לחשוש אבל לא צריך להיות בפאניקה, לפחות לא עכשיו.
ב - יש לנו הרבה מאוד דברים שכבר עכשיו צריך לפעול נגדם , הרבה לפני הדור החמישי יהפוך למציאות.
ג - ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

קצת סדר. קודם כל הטכנולוגיה של 5G לא ברורה עדיין. היא בפיתוח ואין תקינה (טכנית). טום וולר , ראש הFCC (רשות התקשורת הפדרלית האמריקאית ומכחיש נזקים ידוע) נתן השנה את ה OK לתחילת פיתוח ללא כל תקינה טכנית כדי להעניק לכאורה יתרון לחברות אמריקאיות מול מתחרים אירופיים ויפנים (שם יושבים ומתדיינים על מה לפתח ואיך). המשמעות שאין עדיין מוצרים. אבל מה יהיה ה5G? באו נבין טכנית מה המגבלות הטכניות ואז ננסה לנחש מה יהיה בפועל. 

במסיבת העיתונאים הבאה מגדיר טום וולר את ה3 עקרונות של ה 5G:

1. מהירות העברת נתונים - משתווה לסיב אופטי
2. מהירות תגובה - פחות מ1 מילי שנייה.
3. רחב סרט (מבחינת תדר)

דור 5 תהיה רשת מהירה יותר מדור 4 שהיא מהירה יותר מדור 3. את המהירות ישיגו על ידי כך שכמה אנטנות יתנו שירות לצרכן אחד (מה שאמור להיות כבר בדור 4) ועל ידי שימוש בגל נושא בתדרים גבוהים מאוד(האות הבסיסי עליו מורכבת האינפורמציה הדיגיטאלית), בין 20 ל 300GHz. עכשיו צריך לזכור שככל שעולים בתדר - החדירה דרך מבנים וחומרי בנייה, אפילו בדים רגילים, קטנה יותר ויותר. לכן האנטנות, רבות ככל שיהיו, יהיו קטנות ובדרך כלל בתוך מבנים או על עמודי תאורה ברחובות. כמו כן כדי לחסוך באנרגיה האנטנות ידעו לכוון את הקרינה אל הצרכן (מה שכבר אמור להיות בדור 4 ובתקני WIFI מתקדמים). לכן הניחוש שלי שלא נראה כל כך אנטנות גדולות של 5G ברחובות, אלא אנטנות קטנות פרוסות בצירי תחבורה ובתוך מבנים. מי שירצה להשתמש בתוך הבית שלהם (בשביל הבית החכם לאנשים שלא מודעים לנזקי הקרינה) יתקינו אנטנות בתוך הבית ויהינו מהקרינה, סליחה מהקליטה, של דור 5.

הסבר קצר יחסית על דור 5 - https://youtu.be/GEx_d0SjvS0


מעבר לזה, יש לנו כרגע מספיק על הצלחת. דור רביעי הוא גרוע מספיק, רמות הקרינה מהסלולרי בו גבוהות מאוד והקרינה רציפה רוב שעות היממה. זאת לעומת דור 3 היותר איטי אבל עם הרבה פחות קרינה (בדרך כלל). מוני חשמל חכמים אלחוטיים כבר הותקנו בחלק מהקיבוצים ולא ברורה אפשרות התקנתן ברחבי הערים (אם נאמין לחברת החשמל מונים בטכנולוגיה סלולרית יותקנו "רק" ב15% מבתי האב בישראל, כל השאר יותקנו בטכנולוגית PLC שאינה אלחוטית אבל יש לה בעיות אחרות). מוני מים אלחוטיים מותקנים בחלק נכבד מהערים ומשדרים כל 30 שניות. בית חכם אלחוטי משווק כבר על ידי גורמים במשק. מכוניות הופכות אלחוטיות וסלולריות. ההתמכרות הסלולרית והאלחוטית קיימת כבר בכל שכבה באוכלוסייה ובכל גיל, עד כדי כך שרגישים לקרינה שכבר סובלים מהקרינה מהסלולרי עדיין משתמשים. כל ציוד הופך להיות אלחוטי, כולל מכשירים לבנים (מקררים, מזגנים, מכונות כביסה ועוד). לכן יש מספיק לדאוג ממה שיש וקורה עכשיו מאשר להתפלץ ממה שהולך להתרחש , אולי בעתיד. כמו כן מתבקש להבין על מה מדברים. יש הרבה אתרים ובלוגים ברשת שמנסים לתת חצאי אינפורמציה על הדור החמישי אבל ברוב המקרים חוטאים בדיווח לא נכון או לא מדויק.


2 תגובות:

  1. עצוב. ואכן אני נוטה להתפלץ אבל משתדלת להישאר רגועה. אני חושבת שאנחנו חייבים לנקוט פעולות משמעותיות - בהמשך אכתוב ואיידע בע"ה מהי דעתי ואשמח מאוד כמובן לרעיונות של אחרים.

    השבמחק