יום שישי, 27 בינואר 2017

כנס בנושא קרינה בלתי מייננת, ירושלים , ינואר 2017 - סיכום ראשוני


השבוע לקחתי חלק בכנס בן לאומי בנושא קרינה בלתי מייננת שארגנה פרופסור דברה דיוויס והמכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית. בכנס לקחו חלק מדענים מובילים, אנשי אקדמיה, מהנדסים, רופאים, ובעלי תפקידים מהארץ, ארה"ב, ברזיל, ארגנטינה, שוויץ, איטליה, קפריסין ועוד.
בנוסף אלי לקחו חלק גם פרופ' אליהו ריכטר, ד"ר גדי ליסק ,  ד"ר יעל שטיין, מיכאל פלג, גידעון ליכנר, ליום אחד היה גם ד"ר זמיר שליט"א ואחרים.  בחלק מימי הכנס נכחו גם פרופ' סיגל סדצקי ואנשים נוספים ממרכז תנוד"ע. אנשי תנוד"ע נכחו בערב הפתיחה(יום ראשון של הכנס) וביום השני של הכנס. פרופ' סטילאן גלברג נכח בשני הימים הראשונים של הכנס.
נוכחות הנציגים ממשרד הבריאות הייתה דלה יחסית.
צר לי כי אנשי תנוד"ע, אנשי משרד הבריאות ומשרד הגנת הסביבה לא נכחו בכל ימי הכנס. בייחוד שבימים השלישי והרביעי התרשמתי שמתבהרת התמונה כי ישנם השפעות ביולוגיות ובריאותיות לחשיפה לקרינה בלתי מייננת, ישנן מנגנוני נזק של קרינה בלתי מייננת, תקני הבטיחות אינם מספקים ויש צורך להחמירם וכי יש פער גדול בין בדיקות והערכות החשיפה הקיימות היום לסיכון בפועל. 

בתמונה - מארח הכנס המכון הישראלי ללימודים מתקדמים

נראה כי רוב באי הכנס היו בדעה כי יש כבר מספיק מחקר מדעי שמראה שלקרינה בלתי מייננת יש השפעות ביולוגיות וכי הדעה הרווחת בין באי הכנס היא שיש מספיק חומר מדעי כדי להגדיר קרינת רדיו כ"כנראה מסרטן בבני אדם" (רמה אחת מעל מה שהיא מוגדרת היום). חלק מבאי הכנס אפילו הסכימו כי יש לעבור מ"זהירות מונעת" (אשר לדעתי היא בדרך כלל סיסמא ריקה) למדיניות מניעת נזקים פעילה יותר. הקריאה הבולטת ביותר הייתה לפעול כדי להגן על ילדים שהם הרגישים במיוחד ואשר תקני החשיפה לא לקחו בחשבון שימוש שלהם במוצרים האלחוטיים והסלולריים.

לצערי אנשי מדע ופעילים נוספים מהארץ שהוזמנו לא הצליחו להגיע (זה לא היה כנס פתוח ורק מי שהוזמן יכל להשתתף אבל כאמור לא כולם הגיעו).

בניגוד לשמועות שהיו כי הכנס ממומן על ידי חברות הסלולר , הכנס היה לא רק מאוזן אלא שהתרשמות שלי שרוב באי הכנס מבינים את הסיכון בחשיפה לקרינה. 


בתמונה - סמל האוניברסיטה העברית

בכנס פגשתי מדענים רבים מהארץ והעולם והדיונים איתם ומולם , במהלך ההרצאות, בקבוצות העבודה ובהפסקות הקפה היו מאוד מפרים.  למדתי המון והצלחתי לשרוד את ארבעת ימי הכנס (ביום האחרון כבר היה קשה מאוד) תוך כדי שימוש במיגון אישי ותוספי תזונה.  
במהלך הכנס הרצו מול המליאה ד"ר גדי ליסק וד"ר יעל שטיין. מיכאל פלג, ד"ר יעל שטיין ואנוכי הצגנו מול קבוצות העבודה.  השתתפות בכנס כזה לא רק שהייתה זכות אלא תניב לדעתי פירות רבים בהמשך.

בהזדמנות זאת ברצוני להודות שוב למארגני הכנס על הזמנתי להשתתף בו. 

בהמשך אכתוב על ההרצאות בכנס.

דברה דיויס - הרוח החיה מאחורי הכנס

לסיכום מלא בעברית - http://norad4uh.blogspot.com/2017/01/2017.html

4 תגובות:

  1. מעודד מאד.
    תודה רבה, עמיר!

    השבמחק
    תשובות
    1. הדרך עוד רחוק וחומת ההשתקה וההכחשה גדולה ורחבה.
      אבל זה אכן צעד בכיוון הנכון.

      מחק
  2. https://www.facebook.com/roshhaayinlines/

    השבמחק