יום ראשון, 8 במאי 2016

מחקר אוסטרלי חדש בהקשר של שימוש בסלולרי - האם באמת הסלולר לא מסרטן?

ממה שעולה מהתקציר (הלא מפורט מספיק, אני אנסה להשיג את המחקר המלא) עולה כי החוקרים בדקו האם הייתה עלייה בסרטני מוח בגברים ונשים, לפי קבוצות גיל, בהתאם למה שגורסות הערכות בעולם המדע כרגע. החוקרים ציפו לעליה של פי 1.5 ב"משתמשים רגילים" ועליה של פי 2.5 ב"משתמשים כבדים". כדי לקבוע מי משתמש קל ומי משתמש כבד בדקו החוקרים את נתוני השימוש של הנבדקים שהתקבלו מחברות הסלולר. כמו כן החוקרים השתמשו בנתונים מרשות הסרטן. בנתונים נכללו 19858 זכרים ו14222 נשים שאובחנו כחולים בסרטני מוח באוסטרליה בין השנים 1982 ל 2012. 
המסכנה של המחקר היא העליה בסרטני ראש (ולא ברור מהתקציר אם בכלל הייתה וכמה הייתה) היא נמוכה מהמצופה. 
אם הייתה עלייה אבל הייתה נמוכה מהמצופה, אז להגיד שהמחקר מצא שהסלולרי לא מסרטן, זה כמו להגיד שמספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות הייה נמוך מהמצופה מעלייה בשימוש בכלי רכב, ולהסיק מכך שהנסיעה ברכב לא גרמה לתאונות הללו. 
כמו כן לא ברור באיזה סרטני ראש מדובר, כרגע חשודים כמה וכמה סרטני ראש ככאלה שנגרמים או מוקצנים על ידי שימוש בסלולרי: גליומה, אקוסטיק נרומה, סרטן בבלוטות הרוק, סרטן בבלוטות התריס (קשור יותר כנראה לקרינת רדיו בכללי). 

עדכון 10/05/2016
בנתיים התפרסמו ביקורות באנגלית של חוקרים מחו"ל על המחקר:
ביקורת מעת: לויד מורגן (עיקרי הביקורת-הנחת היסוד במחקר כי כל האיזורים במוח נחשפים באותה מידה שגויה, הנחת היסוד כי כל האוכלוסייה נחשפה לקרינה מסלולריים בין 1984 ל 2014 שגויה, הנחת היסוד כי כל קבוצות הגיל של המשתמשים משתמשים באותה צורה ובאותה מידה שגויה, כנ"ל לגבי שני המינים, כן נראתה עלייה מסוימת במקרה הסרטן, במיוחד בקבוצת הגיל של 70 שנה ומעלה, מקורות המימון למחקר לא מצויינים )   ד"ר מרטין פל (עיקרי הביקורת: במאמר חסר מידע ונתונים לגבי 10 שנים של שימוש, הנחות היסוד של החוקרים כי קרינה סלולרית לא יכולה לגרום לנזק בDNA סותרת את הידע המדעי הקיים היום ), פרופ' דברה דוויס (עיקרי הביקורת שלה: יש יותר מ200 סוגים של  סרטן מוח. ביניהם גליומה אחראי ל30% ממקרי הסרטן וגם באוסטרליה וגם בארה"ב יש עלייה בסוג זה של סרטן בשנים האחרונות. השימוש בסלולרי באוסטרליה הפך נפוץ וכבד רק בשנים האחרונות. בשנת 1990 רק אחד מ100 אוסטרלים היה משתמש סלולרי. תקופת החיביון בסרטני ראש אינה קצרה מספיק כדי להראות גידול כבר עכשיו, להשוואה בעישון רק בשנות ה90 החלו לראות עלייה משמעותית במקרה סרטן הריאות כאשר בשנות ה50 כבר 70% מהאמריקאים עישנו).
ביקורת מעת - דריוס לסזינסקי :
עיקר הביקורת נעוצה בשני דברים:

  1. המחקר מתייחס ל39 שנים של שימוש בסלולרי בעוד רוב השימוש החל משנות ה 2000. החוקר מגדיר כי היינו צריכים לראות עלייה אחרי 10 שנים של שימוש, זאת בעוד זמן החביון של סרטני מוח אינו ברור עדיין ויכול להיות גדול בהרבה מ 10 שנים.
  2. בפרסום המחקר לא מצויינים מקורות המימון שלו. 


2 תגובות:

  1. שאלה לעורך שקרא את המחקר: מה היו הממצאים של המחקר (איזה עליה נמצאה בשיעור התחלואה בפועל) וכמה זמן עקבו החוקרים אחרי הנחקרים (כמה זמן נערך המחקר)?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום.
      שאלות מצוינות.
      כרגע יש לי גישה לתקציר בלבד. שם אין ממש מידע אינפורמטיבי.
      המחקר הוא ניתוח סטיסטי של נתונים ואין מעקב אמיתי אחרי הנבדקים.
      כשיהיה לי מידע נוסף אפרסם. בנתיים התפרסמו מספר ביקורות באנגלית.
      אני מעדכן כרגע בפוסט.
      בברכה
      עמיר

      מחק